Wednesday, June 27, 2012

THE LUKACHIKITO ARETEEN

SALAM...

sorry sangat.. aku tak tau mau wat entry apa.. tak ada ilham la... saja upload2 pic.... untuk meramaikan blog aku nie....








Thursday, June 21, 2012

Zaman persekolahan ku... (tadika)

SALAM....

tiba-tiba jakkk aku teringat pasal zaman2 sekolah dulu... heheheh mula bersekolah pada umur 5 tahun.. sekolah tadika Holy Trinity di Tawau, Sabah... tadika 1 memang hambur.. apa  yang aku ingat.. first day aku nangis sebab mak aku tinggalkan aku di sekolah... sampai kena angkat lagi sama cikgu errr punyalah aku tak malu... sekarang kalau aku ingat-ingat dulu... malunya!!! biasalah memang manja coz jarak umur antara aku dan adik agak jauh la jugak... sooooo memang terlebih manja. aku masih ingat lagi kelas aku time tadika 1, kelas H, baju sukan warna ungu.. bangun pagi-pagi memang paling cepat nak besiap pergi sekolah.. tapi kalau dah nak pergi sekolah.. sebak.. airmata jangan cakap bercucuran macam hujan.... ada satu hari tu... aku lupa ambik botol air dalam bas sekolah.. aku lari sampai keluar pagar sambil nangis... hahahah (memang aku kuat nangis) lepas tu datang cikgu angkat bawak masuk.. hahahah soooo buduh..

tadika 2, aku tadika kelas I.. baju sukan warna coklet... waktu nie aku kira dah matang la sikit.. dah tak nangis lagi.. lepas tu aku dah kira senior dah.... aku dah mula buli budak-budak kecik.. hahahah jahatnya aku.. aku masih ingat lagi.. tiap kali rehat.. aku akan pergi naik kelas paling atas untuk cari satu orang budak lelaki nie.. (sorry sangat aku lupa apa nama dia) dia budak tadika 1, aku panggil dia si putih sebab memang dia putih.. antara ramai-ramai dia memang paling kecik.. aku suka kacau dia.. tapi kalau ada orang kacau dia aku marah.. hahahaha aku ingat lagi, aku dgn si putih tu selalu sangat makan gula-gula kapas.. sampailah satu hari.... mama budak tu marah aku sebab ajar anak dia makan gula-gula kapas.. lepas tu aku dah tak pernah tegur dia... tak pernah main or buli dia lagi... kalau di kira-kira umur dia dah 19 tahun.. heheheheh tak tau lah mana dia sekarang nie... waktu tadika, aku paling gila dengan warna crayon, kotak warna hitam.. bagi aku itu mamang warna yang paling cantik di dunia... aku suka perhatikan warna-warna tu... sampai aku tak nak guna.. sebab aku suka sangat warna crayon tu.... cikgu aku paksa-paksa sampai aku nangis.. (hahaha nangis lagik!) last-last aku guna jugak.. oleh kerana terlalu taksub mewarna..... warna crayon tu patah-patah aku kerjakan.. ganas kan.. heheh tak tahu... lepas jak waktu pulang.. aku tukar warna crayon ku yang patah tu dengan warna orang lain.. hohohohoh jahat kan!! Ya Allah... ampunilah dosa ku...

waktu tadika, selalu jak ada pesembahan.... aku pernah ikut menari, oleh disebabkan aku paling pendek antara yang lain (sekarang aku tinggi dah) jadi aku letak di depan.. malunya... dalah tak pandai menari.. lepas tu menari di depan lagi... dengan gaun warna biru... kami punya tarian tak silap aku.. lagu mas idayu.. entahlah... apa tajuk dia.. tapi memang dangdut la.. haha orang kaki keras menari lagu dangdut... memang hambur la.... lepas persembahan tu.. ramai la budak-budak lelaki senyum-senyum kat aku.. hahah (sampai sekarang aku tak pasi.. dorang senyum menejek or senyum nak mengurat.. ) hahaha aku pun confuse.

lepas tu.. tadika nie jugak selalu sangat wat senaman erobik.. guna pompom.. aku punya pom pom warna merah.. tu pun bapa aku yang  buat kat rumah.. dah sampai sekolah.. nak tau.. aku bukan main pom pom tu.. tapi buat dia sebagai rambut palsu.. hahahah time orang buat senaman.. aku pergi pijak-pijak kaki orang.. kalau di fikir-fikir memang aku nie penjahat betul...... 

tadika holy jugak ada byk permainan.. percaya atau tidak.. aku tak suka main permainan tu semua.. lebih-lebih lagi yang gayut-gayut mcm monyet (apa nama dia ek?? lupa aku) haaaaaaaaaaa tu benda aku tak pernah main.. tak pernah nak cuba... sebab apa?? AKU PENAKUT hahahahahha

time sukan.. aku memang paling last... paling uncit.. dan paling belakang.. kalau boleh beralasan sakit.. aku sakit.. sukan memang bukan kepakaran ku.... sukan yang aku ikut pun. sukan remeh temeh.. sukan makan pisang... sukan lari bawa sudu di mulut lepas tu ada bola pingpong.... sukan makan pisang aku num 1 dimana aku sangat-sangat bangga nie... siap heboh2 lagi dengan family.. hahahahahha lari bawa sudu di mulut memang aku tak berkenan.. tempat terakhir.. sebab.... lari bawa sudu tu ganti-ganti.. ko gilaaaaaaaa dalah aku nie penggeli dulu... nak kongsi sudu yang dah letak2 d mulut.. memang nak mampus.. hahah apa tak muntah kalau macam g tu.. hahah so aku pun muntah.... 

serius aku memang penggeli... dulu la.. even share gelas dengan kakak aku sendiri pun aku tak mau.. sekarang dah besar.. dah belajar dengan kawan2 minum kongsi-kongsi.. dah tak geli dah. heheheh

kesimpulan time aku tadika... memang PENAKUT, KUAT NANGIS, PEMBULI, PENJAHAT.. hahahahahah macam-macam ada..

macam mana pula dengan zaman tadika korang???

Wednesday, June 20, 2012

apa itu rindu...

Salam...

apa itu rindu?

satu perasaan yang aneh dalam hati ku, perasaan yang membuatkan hati ku sakit, pedih, dan rasa kekosongan... kadang-kadang apabila perasaan itu hadir terasa airmata ingin menitis...... rindu... aku rindu...... kalau kita merindui seseorang, kita akan teringat gelak ketawanya... senyumannya.. pergerakannya... kadang kala terasa rindu untuk menatap wajahnya... menatap matanya... rindu..... rindu betul... apabila aku menarik  nafas, aku terhidu baunya.. argh ternyata aku rindu yang teramat sangat... kerinduan ini pedih... pedih..... aku rindu dengan arwah atuk dan nenek ku... rindu mendengar suara mereka memanggil ku, rindu untuk menyentuh tangan mereka... rindu untuk berada di sisi mereka, rindu bergurau senda bersama mereka... aku rindu! ternyata aku rindu! apabila rindu hadir dalam hati... terasa ingin pergi jauh, ingin menangis... hati ku pedih, hati ku rasa berat.... aku rindu pada mereka yang sudah tiada....

aku rindu pada setiap senyumannya, lirikan matanya, tawanya, suaranya, gurauannya, baunya... aku rindu..... YA ALLAH, aku berdoa agar mereka-mereka yang aku sayangi akan selalu berbahagia... 

apa itu rindu???
mengapa rindu mengundang sakit di hati ku?
mengapa hati sakit jika mencintai?
jika ku tahu mencintai adalah sakit...
pasti aku tidak akan mendekatinya dahulu..
tapi,
yang lalu.. tetap berlalu..
aku ada sekarang kerana masa dahulu...
teruskan melangkah,
walau rindu di hati sudah tidak tertanggung...
biarlah airmata yang menitis..
kerana rindu ku seperti awan...
apabila sudah penuh... hujan akan turun...
seluas langit...
seluas itulah rindu ku...
seberat awan yang menampung hujan..
seberat itulah rindu ku...
semoga rindu yang sakit ini...
akan hilang....
dan berganti dengan kebahagiaan..
semoga aku akan tetap terus bersabar......

Tuesday, June 19, 2012

manusia sesumpah

SALAM...

sesumpah.. seekor binatang yang boleh berubah mengikut warna... aku suka sangat tentang sesumpah nie.. kalau boleh aku nak bela seekor untuk diri sendiri.. tapi apa yang aku hendak cakap nie.. bukan pasal binatang tapi pasal manusia yang hampir kepada sifat sesumpah nie....

well readers....... dikalangan kita berkenalan.. bersahabat.. berkawan.... pasti ada yang akan jadi sesumpah.... pasti ada yang akan bertalam-talam seribu muka... aku bukan nak cakap pasal negatif jadi sesumpah... kalau boleh aku nak cari positif dan negatifnya jadi sesumpah.. jadi kita semua boleh fikir sendiri pasal sesumpah nie...

positifnya jadi sesumpah...

1) kita boleh masuk semua group - dimana kita dapat menyesuaikan diri dengan ramai orang, kan sesumpah boleh tukar-tukar warna.. so, kalau orang yang ala-ala sesumpah nie.. boleh betukar watak untuk menyesuaikan diri dengan group2 tersebut..

2)jadi sesumpah bantu kita carik ramai kawan - seperti yang diatas.. fungsi sesumpah hampir sama... kawan orang nie sangat ramai...

3) boleh jaga hati orang - sebab terlalu concern dan boleh bertukar-tukar watak dan perangai... orang ala-ala sesumpah nie boleh jaga hati orang lain sebab kalau dia bersama orang-orang yang emo.. dia akan jadi emo... kalau dia dengan orang yang mulut longkang... dia pun boleh jugak jadi mulut longkang.. so.. mulut longkang dia tak boleh nak cederakan si emo.. hahaha 

serius tu jak yang boleh aku fikir pasal kebaikan manusia ala-ala sesumpah..

negatifnya jadi sesumpah...

1) musuh dia ramai... - apa kes pulak tiba-tiba musuh ramai nie.. tadi kat atas cakap ramai kawan... let me explain it to you all... cehhwwahh hehehe.. oleh disebabkan dia terlalu bermuka-muka, orang lain akan dapat kesan yang dia nie sebenarnya sesumpah... dan orang akan mula fikir yang dia nie hipokrit... dan sebab tulah dia ramai musuh..

2) dia hanya ada kawan untuk senang jak.. kawan bersusah-susah dia tiada... - kenapa pulak? manusia ala-ala sesumpah nie tidak ada kawan sejati... kawan sejati bukan hendak kita bodek@kipas@blower@air-cond jer.. tapi kadang kala untuk menjadi kawan yang baik kita harus menegur kesalahan.. dimana orang ala-ala sesumpah ini tidak boleh buat.. jadi dia hanya ada kawan untuk senang dan bersuka ria.. tapi kalau susah.. susah sendiri..

3)jadi sesumpah tidak ada kawan yang tetap.. - amboi adoi.. kenapa pulak? kawan itu adalah orang yang akan kita habiskan masa hampir 24 jam dalam sehari... kalau sesumpah.. dia tak boleh stay dengan satu orang sahaja.. sebab dia akan jadi jemu.. jadi bosan..... dan akhirnya akan meninggalkan kawannya itu dan pergi kepada orang lain... tulah sesumpah..

ADIL.. 3 POSITIF.. 3 NEGATIF... 

apa-apa pun, dalam berkawan kita harus ikhlas... saling tegur menegur (bukan tegur dalam nada yang kurang ajar.. tapi tegur secara berhemah) saling mempercayai bukan tikam dari belakang atau dari tepi atau dari atas atau dari depan.. dan saling tolong menolong.... kalau hendak jadi sesumpah silakan...... itu hak korang.. just sebagai seorang manusia yang suka memerhati... aku dah huraikan dari kamu sahaja hendak jadi sesumpah atau tidak.. tetapi kawan yang ikhlas adalah yang paling baik...

renung-renungkan....


Monday, June 18, 2012

Penghina Cinta...

Salam....

'penghina cinta' aku definisikan sebagai seorang manusia yang tidak tahu menghargai dan mensyukuri nikmat cinta yang diberikan oleh ALLAH.. peringatan.. ini adalah pendapat aku bukan fakta, tidak boleh dijadikan rujukan.. tetapi sebagai tauladan dan fikiran bersama...

siapa yang ku gelar 'PENGHINA CINTA'?? Sekali lagi merekalah manusia yang selalu mempersendakan hati dan perasaan orang lain... mereka tertawa tatkala mengetahui perasaan sayang dan cinta yang ada pada seseorang. mereka tidak menghormati! tidak pandai menghormati perasaan orang lain! aku tidak suka akan perangai  mereka... persoalan ku... salahkah untuk mencintai orang lain? salah kah kalau ada perasaan sayang untuk orang lain? 

argh! aku tidak faham mengapa mereka tertawa.. mengapa mereka menghina.. mengapa mereka mempersenda... aku tidak faham.. sangat tidak faham.... SALAH KAH KALAU ADA PERASAAN SAYANG.. DAN PERASAAN CINTA?? ataupun kamu rasakan yang orang lain tidak layak untuk merasa perasaan sayang dan cinta itu??

HOIIIII PENGHINA CINTA!!!! mengapa kamu terlalu kejam terhadap makhluk seperti mu? merendahkan martabat seseorang kerana mereka ada perasaan sayang dan cinta untuk orang lain.. tidak puaskah kamu melukakan hati-hati yang mempunyai perasaan kasih dan sayang? tidak puas kah kamu??? berapa ramai lagi hati yang akan kamu lukakan?? menjadikan cinta dan dan kasih sayang bertukar benci... menjadikan jiwa dan hati mereka huru hara...

sedar atau tidak... makhluk seperti mereka wujud.. bertopengkan manusia sedangkan hati mereka begitu kejam membunuh bibit-bibit cinta yang baru hendak tumbuh.... tanpa kamu semua sedari... mereka semakin berleluasa... mentertawakan orang yang punya rasa cinta.........

CINTA adalah anugerah ALLAH... sebagai hadiah kepada kita manusia untuk teruskan kehidupan........ cuba untuk mencintai ada syariat yang telah digariskan mengikut islam.. kita jalani cinta seperti yang diinginkan... tidak salah untuk ada perasaan cinta... kerana perasaan cinta itu hadiah terindah buat manusia...

Pesanan ku buat PENGHINA CINTA.... sedarlah perbuatan mu buat ku jijik.. perbuatan mu buat ku meluat.. perbuatan mu sangat hina... kau lebih hina dari orang yang kau hina kannnn FAHAM!!!

kita yang memberi makna...

Assalamualaikum...

hai... and hellooooo percaya atau tidak, sebenarnya.. sesuatu yang terjadi pada diri kita... apa yang kita sayang atau tidak itu semua tergantung pada diri sendiri.. ya.. semua itu dari diri kita.. kenapa pula aku cakap seperti ini? ini kerana, kita yang memberi makna pada sesuatu... manusia ada kuasa, diri kita ada kuasa untuk memaknakan sesuatu... aku pernah terbaca (entah di mana, buku atau pun internet.. aku tak pasti) apa yang aku baca cerita seorang anak dengan ayahnya.. anak itu memberi sebuah kotak kosong kepada ayahnya.. dimana pada mulanya.. ayah itu tidak merasakan apa-apa terhadap kotak tersebut sehingga si anak memberi tahu yang kotak itu tersimpan kasih sayang buat ayahnya... selepas itu.. barulah si ayah memandang kota itu seperti sesuatu yang berharga....

dapat tangkap tak? apa yang aku hendak sampaikan... kuasa untuk memberi makna.. untuk menghargai ada pada diri kita sendiri.. percaya atau tidak.. itu semua tergantung pada diri sendiri... samalah seperti konsep menyayangi seseorang.... apabila kita menyayangi seseorang, secara tidak langsung orang itu akan jadi begitu bermakna..... begitu berharga...... sehingga kita tidak sanggup apa-apa yang buruk terjadi pada orang tersebut... kalau tidak tidak hendak menyayangi.. tidak hendak buka hati kita untuk seseorang tu... begitulah juga... orang itu tidak memberi makna pada kita.... kuasa untuk memaknakan sesuatu ada pada kita! ada pada diri sendiri! ada pada hati sendiri!!

kita harus menghargai diri sendiri... percaya bahawa diri kita sangat bermakna.. dengan bersyukur apa yang Allah telah kurniakan pada kita....... berhargakan dunia ini.. berhargakan diri kita... berhargakan semua ini... berharga kan... kan... yakin dan percayalah..

Allah tidak pernah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia... Allah Maha Mengetahui......


Thursday, June 14, 2012

PERTAMA DAN TERAKHIR..

Salam... hello... n hai... hehhehehe


apa kes tiba-tiba aku cakap pertama dan terakhir nie kan.. nie ada kisah yang hendak aku kongsi bersama...

dalam setiap pertandingan.. semua orang nak jadi yang pertama..... tak ada sesiapa yang nak jadi terakhir.. even dalam kelas.. kita nak nombor 1.. tak nak number yang paling akhir kan.... well, hari nie aku tidak berbicara tentang sekolah or pelajaran.. tapi tentang cinta.. (WAHHHH MALAR PASAL CINTA) hehehe

dalam cinta.. aku lebih rela jadi yang terakhir... sebab yang terakhir takkan ada lagi selepas ku, tapi untuk jadi yang pertama.. aku masih ragu.. ragu adakah aku akan jadi yang terakhir juga???

untuk yang pernah bercinta, sedang bercinta, yang bakal bercinta... cintai lah seikhlasnya.. sayangi setulusnya...

cinta pertama.. belum tentu dia jodoh kita... kalau boleh.. aku tak mahu jadi yang pertama.. tapi aku hendak jadi yang terakhir.. biar sampai ke syurga.. hahahah


P/S : kazehaya



Saturday, June 9, 2012

ini tentang maruah...

Salam....


ini tentang maruah, bila seorang ibu menangis kerana anaknya sedang disakiti.... menitiskan airmata kerana dia tahu, anaknya sedang derita.. lantas diberikan pesanan... diberikan nasihat, agar si anak kuat mengharungi masa-masa getirnya.. kerana si ibu tahu, dia tidak akan selalu ada... usia si anak hampir 20 tahun, si ibu tahu... si anak harus berdikari...

airmatanya menitis... sayu mendengar si anak bercerita tentang kesakitan.. tentang kekecewaan yang lalu... argh! si anak rasa berdosa... rasa mengecewakan harapan si ibu...

'ingat, kita nie tak ada apa-apa... jangan biarkan orang pijak-pijak kita nak.. doa dan ilmu sahaja yang dapat membantu..'

kata-kata si ibu menusuk jauh di sanubari, menyunting semangat agar semangat terus berjaya.... terus berdiri, tidak gentar pada dunia yang fana.. yang akan menegakkan keadilan, yang akan berdiri pada paksi fisabilillah.. yang akan menjadikan kehidupan generasi akan datang kelak lebih bahagia... itu nekad si anak...

kepada mereka-mereka yang selalu menyakiti.. selalu memperlekehkan.... si anak akan diam, diam tidak bermaksud kalah... kepada yang meninggalkan... teruskan pergi... jangan berpatah balik, kerana si anak tahu dia juga ada kehidupan dan cita-cita...

kepada encik jodoh, si anak selalu berdoa... agar encik jodoh selalu sihat.. dan mereka dipertemukan pada waktu yang tepat.. dengan izin Allah, agar si anak dapat menjadi seperti ibunya... dan dapat memperjuangkan syurganya...

Ya Allah... Engkau tidak pernah membiarkan hamba MU menangis.... semua yang terjadi ada hikmahnya... si anak akan teruskan langkah tanpa rasa penyesalan....

aku penat...

Salam...

aku penat.... sangat penat untuk terus tersenyum, untuk terus tertawa.. untuk terus melangkah seolah-olah langkah ku itu penuh semangat... padahal.... sebenarnya, senyuman itu sumbing, ketawa ku tak merdu.. dan langkah ku juga pincang...

aku penat untuk berpura-pura bahawa aku baik-baik sahaj... penat untuk berlakon yang aku sedang bahagia... penat untuk mengatakan 'aku ok bha..' sejujurnya.. aku penat...

kalau diikutkan hati, aku ingin baring... pejamkan mata...

AKU SANGAT PENAT....

Thursday, June 7, 2012

sahabat itu seperti...

Salam...

sahabat itu seperti bintang...... bintang yang kadang kala ada.. kadang kala tiada... walaupun tidak kelihatan.. tetapi ia tetap ada...

sahabat itu seperti ubat.... walaupun kadang kala ianya pahit untuk ditelan, tetapi sebenarnya... bagus untuk diri kita...

sahabat itu seperti cermin... yang akan memantulkan kembali image diri sendiri...

sahabat itu seperti angin.... kadang kala bertiup sempoi-sempoi bahasa... kadang kala kencang..

tidak kiralah sahabat bagi anda seperti apa... bagi ku sahabat adalah pelengkap hidup yang dikurniakan oleh Allah untuk membantu aku dalam suka dan duka... bagi sahabat yang datang bila perlu.. datang bila gembira.. tapi hilang bila susah.... it's ok... tak ada sesiapa boleh paksa untuk jadi sahabat susah senang.. siapa yang mau susah gara-gara orang lain kan.. hehehehe di faham... bagi sahabat yang Allah telah sediakan untuk dunia dan akhirat... akan bersama ku tika susah.. tika duka.. .dan apabila aku bahagia.. dia akan lebih bahagia.. terima kasih......

Wednesday, June 6, 2012

ini kisah tentang hati...

Assalamualaikum....

aku tak dapat nak pejamkan mata... jadi aku on9 kejap nak tulis entry, ini kisah tentang hati... hati adalah segumpal daging yang terletak dalam tubuh badan manusia.. hati yang pelik, kerana dapat merasa beribu perasaan.. bahagia, sakit, gerun, derita, dan banyak lagi...

tidak ada sesiapa dapat memaksa hati.... sekiranya hati kita menyayangi insan itu.. walau apa pun, walau siapa pun yang berkata.. atau melarang kita... walhal walau minda kita menentang.. tapi jika hati sudah merasakan.. tetap sahaja manusia itu akan menurut rasa hatinya...

'ikut kata hati.. mati..'

yah, pepatah itu acap kali kita dengar.... benarkah? ikut kata hati mati? sejauh mana kebenaran itu? sedangkan manusia ini rapuh wahai rakan-rakan.. kita hidup di dunia ini berdasarkan hati... hendak bangun.. ikutkan hati, walhal.. otak dan minda tahu masa ini seharusnya kita sudah bangun... hendak makan, ikut selera.. selera... datang dri hati... hati bahagia.. berselerah sungguh kita makan.. tetapi hati kita rawan... nak pandang nasi pun tak lalu kan... jadi benarkah? ikut kata hati mati?

kita mencintai seseorang... menyayangi seseorng.. semua itu datang dri hati.... hati ini kita tidak boleh paksa untuk menyayangi orang lain.. hati tak boleh berbohong....... akal logik dan hati selalu bercanggah sehingga.. ada yang mengatakan.. cinta itu buta... benarkah cinta itu buta? cinta datang dri hati... buta kah hati kita? benarkah??

hati.....

terlalu sukar untuk aku mengertikan dengan setepat-tepatnya.. apa itu hati... bukan dari segi saintifik.. tidak juga dari segi sastera...

jika hatinya baik, maka baiklah seluruhnya.. begitulah juga sebaliknya...

disinilah aku sebagai hamba Allah menyerahkan seluruh jiwa, jasad, dan hati ku pada Allah... semuanya milik Allah.... dari deguan jantung ku.. hingga ke dalam sel-sel darah yang mengalir dalam tubuh ku milikNYA...

aku hanya mampu berdoa.. agar Allah berikan aku hati yang baik.. agar kehidupan ku juga baik... dan dapat mencintai insan yang tepat... dapat menyayangi seluruh makhluk Allah tanpa rasa benci.. prajudis.. ataupuan perkauman...

aku hanya hambaNYA yang ingin hidup bhagia... diredhai.....

ini kisah tentang hati....... semoga hati insan yang membaca entry ini... juga adalah hati yang baik......

-tamat-

Tuesday, June 5, 2012

SELAMAT HARI IBU

Assalamualaikum...

well aku malas nak cakap apa2.. nie sambutan hari ibu bulan mei baru2 nie.. layan jerlah gambar nie.. okkk

HAPPY MOTHER'S DAY

mari aku perkenalkan.... my mom, my grand, and my dad

we ( my sis, me n my bro) love u all (mom, dad n granny) we were sorry if we always do something wrong.. and make u all semua marah.. heheh

for my parents....  atin sayang sangat2 kat mak n bapa... atin harap keluarga kita akan bahagia selamanya.......... AMIN.
itu jer yang aku nak kongsi.... actually byk lagi gambar tapi line tak bagus... dan nak upload gambar sampai nak berjam2... so nie jer.. bye....bye...

Monday, June 4, 2012

kalau tak tido.. apa aktiviti korang?

Assalamualaikum...

hari nie entry aku tak ada yang boleh nak dibuat motivasi... just entry2 kosong... insyaALLAH aku akan masukkan sedikit pengajaran dan tauladan.. kalau adalah..

entry kali nie pasal tido malam? korang jenis yang boleh tido malam ker? aku susah sikit nak tido malam, aku pun heran gak.. apasal aku susah nak tido.. mungkin terlalu banyak fikir.. hahah fikir macam mana nak jadi jutawan kot... kuang..kuang.. kuang..

kalau tak dapat tido malam apa korang wat?

aku kalau tak dapat tido.. aku on9... tapi kalau BB belum bayar.. aku try tgk2 langit... tapi pandai takut gak, manalah tau.. ada penaggalan lalu time2 jenguk2 kat tingkap.. sebab tu aku jarang tgk langit.. hehhehe nak wat novel... aku tak ada ilham.. seriusly, mcm mana nak tulis cerita cinta kalau diri sendiri tak bercinta.. hahah tak ada modal nak wat cerita... nak main game? hurm sejujurnya jugak.. aku bukan orang yang main game... main jugak la.. tapi kejap jer.. then bosan... nak baca buku... hahhaahha bosan... so, aku try kira jari aku berulang2 kali.. manalah tau.. terlebih ker terkurang ker.. but at the end.. aku bangun.. buat senaman sikit.. manalah tau aku dapat tido ker... tak jugak tido2...

aku pergi dapur.. try tgk apa2 yang boleh dibaham.. hurm.. tak ada apa2.. then aku bukak tv.. tgk movie.. layan jerlah walaupun tak best!

itu story aku kalau tak leh tido.. kalau korang??

p/s: kan lebih bagus buat solat hajat.. mengaji ker.. dari wat semua perkara yang tak berfaedah tu... jangan jadi macam aku ok...

thanks coz sudi baca entry merapu nie.. bye!


pic tak ada kaitan dgn entry

Sunday, June 3, 2012

last time i cried so hard... now?

salam...

hey girls... hari nie post aku khas untuk perempuan sahaja, bukan nak bias tapi serius nie khas untuk perempuan jer...

kalau korang baca post2 yang lalu.. korang tau aku memang broken heart awal tahun 2012 nie.. aku nangis macam nak mati.. sedih macam nak gila.. hidup huru hara la bilang orang.. tapi sekarang, aku mampu berdiri sendiri teguh.. insyaALLAH aku boleh....

girls.. aku tahu, bila putus cinta.. memang sakit.. takkan ada orang yang akan faham perasaan kita.. tak kira apa orang lain cakap... memang takkan masuk.. semua tu dari diri sendiri jugak.. macam mana kita nak atasinya..

waktu aku heart broken dulu...aku macam org gila cari ubatnya.. beli buku2 motivasi mcm mana nak hilangkan sakit kat hati aku.. layari internet.. minta pendapat kawan2.. but at the end... tu semua tak ada gunanya kalau diri sendiri tak berusaha nak hayati apa yang ada dalam buku tu, tak dgr apa kawan cakap...

kalau nak terus bersedih... atau nak lupakan dan teruskan kehidupan tu semua pilihan kita.. tak ada siapa paksa kita...  kalau kau nak terus bersedih.. teruskan la... dan yang rugi tu diri sendiri jugak.. sebab satu pintu yang tertutup.. pintu2 lain akan terbuka.. mengapa harus dipandang sepi pintu yang tertutup itu.. okey aku mengaku, kadang kala aku pun akan menatap pintu kesedihan itu.. tapi aku tatap bukan untuk berharap agar pintu itu kembali terbuka.. sekadar untuk mengenang kembali kisah dulu agar di masa hadapan aku tak ulangi kesilapan yang sama..

kita merindui tidak bermaksud kita masih mau.. kadang kala merindui adalah salah satu langkah untuk mara kehadapan...

sekarang aku berusaha untuk terus maju.. berusaha untuk bahagia.. dan aku sangat yakin aku akan bahagia insyaALLAH...

aku tak nak buang masa bersedih, sebab aku ada cita-cita yang nak dikejar.. anggap sahaja itu kesilapan lama yang akhirnya akan menyedarkan aku untuk terus maju.... kepada gadis-gadis yang broken heart.. jangan bersedih terlalu lama... teruskan kehidupan.. sebab kita hidup didunia nie.. bukan untuk buang masa bersedih.. kerana insan2 itu tidak layak untuk kita tangisi......

teruskan kehidupan...